Solens effekt på huden

Efter den långa vintern kan vi nordbor knappt bärga oss innan vi får njuta av solljuset igen. Sol och värme gör oss lyckliga i själen och vår bleka hud verkar längta efter lite färg och D-vitamin. Men allt med solen är inte bra. Överdriven solning kan leda till att huden åldras i förtid; tappar sin elasticitet och blir rynkig . I värsta fall kan det leda till hudcancer.

Därför behöver vi sol.

När huden påverkas av solens UVB-strålar omvandlas kolesterol i huden till D-vitamin. D-vitaminen är viktig för regleringen av kalciumnivåerna i blodet och gör skelettet starkare. Forskning tyder även på att D-vitamin stärker immunförsvaret och har positiv inverkan på humöret. Mellan mars till oktober kan vi i Norden få i oss den dos av D-vitamin som kroppen behöver genom det naturliga solljuset. Ca femton minuter med händer och ansikte i solen om dagen räcker för att täcka dagsbehovet så det krävs ingen långvarig solning. Resten av året kan vi däremot behöva få i oss tillräcklig dos via kost eller kosttillskott för att inte få bristsjukdomar.

Det bruna solskyddet.

I överhuden har vi celler som kallas melanocyter. Dessa celler aktiveras av solen och bildar pigmentet som ger huden färg. Färgen skyddar oss mot solen och fungerar som kroppens egen solskyddsfaktor.

Vi har alla olika förutsättningar för att klara av solens strålar beroende på om vår kropp utsöndrar ljust eller mörkt melanin. Ju mörkare huden blir i solen, desto bättre skyddar melaninet cellerna i huden från att mutera. Personer med ljus hud och rött hår har däremot ett ljust melanin med dåligt skydd, vilket gör att de generellt har lättare att bli röda i solen och bränna sig.

Visst du att…

Ju oftare huden blir solbränd desto större är risken att utveckla hudcancer.

UV-index

Det finns ett mått som mäter hur skadliga solens strålar är beroende på årstid, tid på dygnet och vart i världen du befinner dig. Detta kallas ett UV-index och du hittar det exempelvis på hemsidor som rapporterar vädret. Skalan går från 0 till 20 och vi behöver skydda oss mot solen från index 3 och uppåt. I Sverige ligger vi mellan 0-8 på skalan (4-8 på sommaren) och starkast är solen mitt på dagen runt midsommar.

Solbränna

Om huden har bränts av solen så brukar det visa sig först några timmar senare. Huden blir ofta röd och varm och efter några dagar kan den börja fjälla.

För att läka huden och minska smärtan kan det hjälpa att använda kylbalsam eller någon annan svalkande kräm, det går också bra att kyla huden med ljummet vatten på en trasa. Smörj huden ofta med fuktighetskräm och kom ihåg att inte sola igen förrän huden har läkt ordentligt. Har du bränt dig allvarligt är det alltid bäst att kontakta en läkare.

Tips!

Ställ in din fuktighetskräm i kylen så blir den blir härligt sval i sommarvärmen.

Solskydd

Om man smörjer sig med rätt grad av solskyddsfaktor så kan man skydda sig mot 90 % av strålarna. Men många använder för låg solskyddsfaktor, för lite kräm eller smörjer sig för sällan. Faktor 15 räcker oftast i Skandinavien men reser du utomlands kan en högre faktor vara nödvändig. Tänk på att vara noga med att återapplicera. Räkna med att du måste smörja in dig minst två gånger per dag och oftare om du badar. Man brukar säga att man behöver ungefär en handfull kräm varje gång.

Ingen solskyddsfaktor skyddar till 100 % så sola inte när solen står som högst och skydda dig med kläder ibland.

Tips!

Oavsett hur mycket solskydd du använder är det inte bra att ligga för länge i solen. Det kan vara bra att dela upp solningen i 30-minuters pass.

Sol och barn

Små barn under 1 år bör inte utsättas för direkt solljus. Tänk på att barnens hud är mycket känsligare och i många fall är det brännskador i ung ålder som senare kan leda till hudcancer.

•Låt barnen var i skuggan mellan 12-15 då solen är som starkast. • Sätt på en solhatt för att inte bränna den känsliga hårbottnen. • Använd minst SPF30 i solskyddsfaktor och skydda deras hud med kläder.

Soleksem

Soleksem kan påminna om solbränna men är egentligen en allergisk reaktion mot solens strålar. Soleksem brukar bryta ut i början av sommaren innan huden vant sig vid solen med försvinner ofta efter några dagar. Tänk på att täcka soleksemet från solen tills det lägger sig. Det bästa sättet att undvika soleksem är att ta det försiktigt med solen i början på säsongen och framförallt undvika att sola när solen är som starkast mellan 12-15.

Sommarfina fötter

På sommaren är det dags för öppna skor och att gå barfota i gräset.

Men fötterna som varit instängda större delen av vintern är inte alltid redo. Många gånger tänker man inte på att ta hand om fötterna förrän lagom till våren och då finns det en risk att förhårdnader och självsprickor redan har inträffat. Om så är fallet krävs lite mer ansträngning för att få dem mjuka och fina igen:

  • Ta ett fotbad med olja.
  • Fila hård hud försiktigt.
  • Smörj fötterna med en fet fuktighetskräm.
  • Sätt på ett par bomullsstrumpor och sov med dem.
  • Upprepa proceduren vid behov.
  • Förhindra förhårdnader genom att smörja in fötterna varje kväll.

Tips!

Smörj in torra och fnasiga vinterben med kroppsolja för att få dem mjuka och glansiga inför kjol- och shortssäsongen.

Visade produkter

Du har inte visat några produkter ännu.